Zaalhockey

Zaalhockey gaat door. Kom jij ons helpen?

Nieuws afbeelding 30-11-2021

Beste leden,

Afgelopen vrijdag heeft het kabinet wederom maatregelen aangekondigd die ook de hockeysport raken. Zo mag er bijvoorbeeld na 17.00 uur niet meer gesport worden. Omdat de eerste competitiehelft van het veldseizoen (nagenoeg) ten einde is, hebben de maatregelen met name impact op de zaalhockey competitie.

Algemeen besluit: zaalhockey gaat door

Er zijn verschillende (goede) redenen zijn om serieus te overwegen niet mee te doen aan de zaalcompetitie, zoals de beperkte mogelijkheid tot trainen of de eventuele oneerlijkheid in competitie wanneer sommige teams meer kunnen trainen dan anderen. De bond heeft echter reeds aangegeven het zaalseizoen door te laten gaan en de planning aan te passen aan de huidige maatregelen.

Hoewel het hierdoor verre van een optimaal zaalseizoen wordt, hebben we toch besloten om de schouders eronder te zetten en het zaalhockey mogelijk te maken voor alle teams die zich hebben ingeschreven. We volgen als club dan ook, net als de KNHB, de lijn dat we invulling gaan geven aan datgene wat mag binnen de richtlijnen.

Belangrijke reden hiervoor is ook dat wij vinden dat zaalhockey zeer goed is voor de (technische) hockeyontwikkeling en daarmee het hockeyplezier van heel veel leden.

Noodoproep
De zaalhockey competitie is altijd een drukke periode voor vrijwilligers die gedurende het veldseizoen ook al druk bezet zijn. Juist nu we met deze nieuwe maatregelen zo moeten passen en meten om het rond te krijgen.

Daarom doen we via deze mail een expliciete NOODoproep om te helpen bij de organisatie van zaalhockeycompetitie.

Concreet vragen we om:

> Zaal coördinatoren (Sypel, De Bogen & De Brake (Nunspeet)
Per zaal is er een team (hoe meer des te beter) opgezet, dat zich bezig houdt met het opstarten en afsluiten van de wedstrijddagen, dat aanspreekpunt kan zijn voor zaalwachten/wedstrijdtafel en zaalbeheerders, dat oog heeft voor het materiaal etc etc. Als je zaal coördinator bent betekent het in de praktijk dat je een paar keer aanwezig bent aan het begin en eind van de speeldag (en wellicht een keer tussendoor), om te helpen bij de opstart van de speeldag. En dat doe je doen in afwisseling met andere zaal coördinatoren van dezelfde zaal (hier geldt echt; vele handen maken licht werk!).

> Overall organisatie
Mensen die willen helpen met de planning, communicatie naar coaches, briefings schrijven, aanspreekpunt voor zaal coördinatoren etc etc. In de praktijk vooral werkzaamheden die doordeweeks en tussendoor te doen zijn.

> Coaches helpen
De coaches wordt gevraagd om binnen het team ouders in te delen de wedstrijdtafel rol op te nemen voor het blok waarin zij thuis spelen. Help a.u.b. de coach van je team om dit voor elkaar te krijgen. Vanuit de zaalcommissie doen we ons best de rol zo duidelijk mogelijk toe te lichten.

> Terughoudend te zijn in verzoeken
De organisatie van de zaalcompetitie is een klus op zich, zeker nu. Het is zeer lastig om ook allerlei verzoeken te kunnen inwilligen zoals het vinden van andere scheidsrechters, het zoeken naar andere zaalwachten of het verschuiven van een wedstrijd.

Willen jullie terughoudend zijn in jullie verzoeken?

> Arbitrage
In december moeten we vanuit de Mezen 76 wedstrijden organiseren/begeleiden en fluiten op 3 verschillende locaties en veel ook tegelijk. Het is een enorme opgave om daar voldoende scheidsrechters voor te vinden. Vanuit de arbitragecommissie of vanuit de coach wordt daarom een beroep gedaan op onder andere ook ouders van leden om af en toe een aantal wedstrijden te fluiten.

Het zou heel fijn als jullie mee willen helpen in de organisatie. We kijken uit naar jullie aanmeldingen. Stuur die vooral per mail aan Rogier Dijk via onderstaand mailadres.

Vragen
Natuurlijk kunnen er altijd vragen zijn. Voor de meeste vragen kun je terecht bij: Algemene vragen: Rogier Dijk ([email protected]) Trainingen: Jeroen Jense ([email protected]) Arbitrage: Teun Hertoghs ([email protected]) Keepersmaterialen: Niels Kolk ([email protected])

Corona
In de zaal gelden iets andere regels dan op het veld. Dat houdt bijvoorbeeld in dat nu ook alle sporters van 18 jaar en ouder gecontroleerd dienen te worden op een CTB. Hieronder in het kort de maatregelen, helpen jullie ons mee door de regels na te leven?

Alvast heel hartelijk dank en heel veel plezier dit zaalseizoen!

Het bestuur van MHC De Mezen