Examen Arbitrage (tweede sessie)

maandag 17 februari 2020   |   20:45 - 22:00   |   Clubhuis
We gaan het scheidsrechterstekort te lijf!

Scheidsrechterstekort

Er is op dit moment een groot tekort aan scheidsrechters binnen onze vereniging. Volgens het reglement moet iedereen vanaf B-leeftijd in het bezit zijn van een scheidsrechterskaart. De feiten liegen er echter niet om: in de B heeft vrijwel niemand een kaart en ook in de A zijn er genoeg zonder kaart. Vorig jaar is er geen examen afgenomen. Het bleek logistiek onmogelijk om zonder clubhuis een locatie te vinden en de arbitragecommissie was onderbemand. Daarnaast zijn er in het jaar daarvoor een aantal spelers niet komen opdagen voor het examen.

Scheidsrechtersexamen

Maar we gaan dit nu structureel aanpakken. Er worden scheidsrechtersexamens ingepland. En daarnaast vinden we het belangrijk dat onze leden met een kaart een goede start krijgen. Het is net als een rijbewijs: met het papiertje op zak kan het echte leren beginnen. We willen verschillende vormen van begeleiding aanbieden: samen fluiten met een ervaren scheidsrechter, begeleiding vanaf de zijlijn en een vragenuurtje/inloopspreekuur. Maar dat komt later. Allereerst het examen.

Op maandag 17 februari wordt het examen in 2 sessies afgenomen. De eerste sessie is voor 2e jaars B en de tweede sessie is voor A en Jong Dames. En voor de rest (1e jaars B, senioren, veteranen en andere geïnteresseerden) wordt binnenkort een andere examenavond gepland.

E-learning en instructieavond

Als het goed is hebben alle spelers zonder kaart eind vorig jaar al een link naar de e-learingomgeving van de KNHB gekregen. Het is belangrijk deze e-learning ter voorbereiding van het examen volledig te doorlopen. Daarnaast wordt er ter extra voorbereiding op maandag 10 februari een instructieavond gehouden.

Praktische zaken

Zowel de instructie- als de examenavond worden gehouden in ons clubhuis. De instructie begint maandag 10 februari om 19.30 uur (inloop), 19.45 (start). De eerste sessie (voor 2e jaars B) van het examen begint om 19.30 uur en de tweede sessie (voor A en Jong Dames) om 20.45 uur.

Wij zijn door de KNHB geïnformeerd dat er helaas problemen zijn met het inlogsysteem, waardoor het sommige cursisten niet lukt in te loggen in de e-learningomgeving. Daarom hebben ze alle informatie die je nodig hebt om je voor te kunnen bereiden op het examen ook op hun website geplaatst:
Overige
geïnteresseerden

Ook geïnteresseerde ouders (ook van E, D of C jeugd), coaches en managers zijn van harte uitgenodigd om een scheidsrechterskaart te halen. Ook voor hen kan het fluiten een leuke aanvulling zijn. Als je je aanmeldt, wordt je op de reservelijst geplaatst. En van daaruit worden eventuele open plekken opgevuld.

Op iets langere termijn willen we getalenteerde en gemotiveerde leden de mogelijkheid bieden om door te groeien tot CS+ en wellicht tot Bondscheidsrechter. In het ideale geval hebben we volgend jaar zoveel scheidsrechters dat we iedereen naar eigen behoefte en op het juiste niveau kunnen indelen.